בין האפשרויות השונות עבור ניהול עסק קיימת האפשרות של זכיינות. זכיינות היא שיטת ניהול עסקי אשר בה החברה המזכה מעניקה זכיינות עבור רוכש הזכיינות. זכיינות זו כוללת היתר להשתמש בסימני מסחר ובשיטות העסקיות אשר נהוגות על ידי החברה המזכה והיא כמובן ניתנת לפרק זמן מוגבל מראש. בתמורה לכך, הזכיין יהיה חייב בתשלום אחוזים ממחזור המכירות שלו לחברה אשר מזכה. גובה תשלום זה משתנה מזכיינות אחת לאחרת ואליו נהוג גם לצרף דרישה לתשלום חודשי קבוע והתחייבות לרכוש סחורות מן החברה המזכה לצורך העניין.
אילו דרישות נוספות עלולה החברה המזכה להציב לזכיין
יתכן ועל מנת לזכות בזכיינות, הזכיין יצטרך גם לעמוד בדרישות של החברה המזכה. רשימת דרישות אלו משתנה כמובן בהתאם להצלחתה של החברה המזכה ולתנאי הזיכיון והיא יכולה לכלול סעיפים כמו; לימוד של השיטות העסקיות, השקעה בפרסום, רכישת שירותים נלווים, לימוד מיומנויות שונות כאלה ואחרות, עמידה בביקורות פתע אשר החברה המזכה תהיה רשאית לבצע ועוד.
מה קורה במידה ורוכש זכיינות לא יעמוד באחד התנאים
במידה והזכיין לא יעמוד באחד התנאים של החברה המזכה, יהיה בכך עילה לביטול הזיכיון לפני מועד הסיום בפועל, לאי חידוש של תקופת זיכיון נוספת ודרישה לפיצוי כזה או אחר. על מנת למנוע זאת, חשוב להיצמד לתנאי הזיכיון ולאפשר בדיקות ביקורת אשר נעשות על ידי החברה המזכה באופן תקופתי מעת לעת. חוזה הזכיינות מגדיר את כל החוקים הללו וקובע את תחומי הבלעדיות של הזכיין.
מאיפה זה הגיע אלינו
שיטת זכיינות מאוד פופולארית היום ברחבי ארה"ב והיא זאת אשר אחראית על האחוז הגבוה ביותר מסך המחזור העסקי בארה"ב כיום, אשר שם גם הופיעה השיטה לראשונה. זה התחיל ממכונות תפירה והמשיך עם המשקה המפורסם ביותר ברחבי העולם כולו, קוקה קולה. בזכות היתרונות הרבים אשר יש לשיטת ניהול זו, היא מאוד נפוצה היום גם במדינת ישראל ובמיוחד בתחום המזון וההלבשה, אשר בהם מרבית העסקים החדשים אשר נפתחים מדי שנה בשנה, הם עסקי זכיינות בתחומים רבים ומגוונים כאלה ואחרים.